Onno Feringa

Onno Feringa
Van jongs af aan ben ik bovengemiddeld geïnteresseerd in (computer)techniek. Geboren in 1970 maakte ik als tiener actief de opkomst van de homecomputer mee en ik maakte van mijn computerhobby mijn werk. Door de jaren heen groeide ik door naar management functies en werd daarbij steeds minder een hands-on techneut. Maar met fotografie combineer ik nog steeds mijn technische interesse en kennis met een hands-on maakproces. 

Jong geleerd
Rond mijn tiende leerde ik fotograferen van mijn vader. Met zijn Agfa Silette uit de jaren ’50 en een Gossen lichtmeter. Thuis bouwden we geregeld de badkamer om tot zwart/wit doka. We ontwikkelden zelf filmpjes en drukten foto’s af. Later maakte ik vooral dia’s met diverse merken spiegelreflex camera’s.

In het begin vond ik het vooral leuk om met het technische aspect bezig te zijn maar ik kreeg ook steeds meer plezier in het maken van beeld op zich waarbij ik de techniek meer als gereedschap zie.

Het is een belangrijke hobby voor me, misschien wel meer dan dat. Maar met een drukke baan blijft fotograferen vaak beperkt tot vakanties en uitstapjes. Om structureel vaker met fotografie bezig te zijn heb ik onder andere bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten drie seizoenen een fotografiecursus met zwart- wit doka gevolgd. 
Na mijn overstap op digitaal fotograferen in 2004 (met een Nikon D70) ben ik lid geworden van Nikon Club Nederland vanwege de foto-activiteiten die de vereniging organiseert. Snel was ik actief lid, ging ook organiseren, werd bestuurslid en ook voorzitter. NCN maakte een enorme groei door van 400 leden in 2004 tot 2250 in 2013 en met een bestuurdersrol binnen een groeiende vereniging ben je dan meer bezig met organiseren dan fotograferen. Dat laatste is nu juist wat ik weer wilde gaan doen. Daarom ben ik in 2013 afgetreden als bestuurslid om meer tijd te kunnen steken in fotografie voor mijzelf. 

Opleiding ‘Photographic Design’
Van 2013 tot 2016 heb ik de HBO deeltijd opleiding ‘Photographic Design’ aan de Fotovakschool in Rotterdam gevolgd. Dit was voor mij zowel een doel als een middel. Een doel omdat het goed is voor mijn persoonlijke ontwikkeling naast werk een opleiding te volgen. Bewust een opleiding in de fotografie, niet in het verlengde van mijn werk. Een middel voor de ontwikkeling van mijn fotografisch talent en kennis op een gestructureerde manier. 
Sinds het afronden van de opleiding doe ik zo nu en dan betaalde opdrachten. 

Fotoclub Houten
In november 2018 ben ik lid geworden van deze fotoclub vanwege de foto-opdrachten en fotografie uitstapjes die worden georganiseerd. 

Waarmee ik fotografeer
Fujifilm X-T4 mirrorless APS-C formaat camera met een mooi setje objectieven en filters. De zolder heb ik ingericht als (portret) fotostudio met thuiswerkplek.

Wat ik fotografeer
Als je begint met fotografie dan maak je vooral vakantiefoto’s en beelden in en om het huis. Dat doe ik nog steeds graag maar inmiddels vooral met mijn iPhone. 

Mijn camera gebruik ik om ‘echt’ te fotograferen. Dus voor opdrachten, bij foto-uitstapjes of vakanties naar bijzonder mooie gebieden die erom vragen, zoals bijvoorbeeld IJsland.

Je kunt me een all-round fotograaf noemen en fotografeer onder andere landschappen, architectuur en straatbeelden. Stilleven of macro fotografie doe ik heel beperkt. Tijdens mijn fotovakschool opleiding heb ik ontdekt dat ik het maken van (studio) portretten erg leuk vind om te doen. 

Hoe ik fotografeer
Ik ben van nature een registrerende fotograaf maar zal het niet nalaten te regisseren wanneer dat het beeld ten goede komt. Ik fotografeer graag ‘in dienst van’ een project, zaak of persoon; bij voorkeur op een manier dat ik zelf concept en vormgeving kan bepalen. Ik ben een doener en werk vanuit intuïtie en associatie. Eerder resultaatgericht dan procesgericht. 

Een iteratieve (agile) werkwijze waarbij ruimte is om gedurende het creatieproces voortschrijdend inzicht mee te blijven nemen past mij het beste. Inspiratie doe ik vooral op door het kijken naar beelden en werkwijzen van anderen. In real life of bijvoorbeeld in documentaires of musea.

Ik wil graag beeld maken dat meer is dan alleen een mooi plaatje. Aantrekkelijk/esthetisch zodat je wat langer wilt blijven kijken. Meerlagig maar wel toegankelijk en herkenbaar, zonder al te veel complexiteit.

Kernwoorden van mijn aanpak zijn: versimpelen, relativeren, abstraheren, rationaliseren.
Criteria die ik hanteer: to the point, concreet, esthetisch, authentiek, geloofwaardig.

https://onnofotografeert.nl

Loading Images