Piet Hoving

Piet Hoving geboren in het Gelderse Doesburg in 1947.
Mijn eerste camera kocht ik toen ik als expat uitgezonden werd naar Perzië om daar aan de straalverbindingen voor een oliemaatschappij te gaan werken. Die camera was een simpel dingetje – het merk en type kan ik niet meer achterhalen – waar ik daar honderden dia’s mee geschoten heb.
Mijn eerste ‘echte’ camera was een Canon FTb, een kleinbeeld spiegelreflex camera met drie losse objectieven, gekocht in 1969 na die periode in Perzië. Aanvankelijk waren het vakantiekiekjes en dat werd serieuzer toen in de mid-zeventiger jaren kinderen ‘in beeld’ kwamen, hoewel kort daarna het accent meer op filmen met Super-8 filmcamera kwam te liggen. Tijdens een latere expat periode, in de USA midden jaren tachtig, heb ik weer veel gefotografeerd – meest dia’s – met nog steeds dezelfde Canon camera.
Midden jaren negentig kocht ik één van de eerste digitale consumenten videocamera die op de markt kwam; een Sony DRC VX700E. Daar zat ook een foto-modus op, maar de kwaliteit liet zich raden: gewoon slecht. Simpele compact cameraatjes (Fujifilm FinePix F401 en later Canon Ixus 210) vulden de leemtes op om toch belangrijke gebeurtenissen vast te leggen.
Rond 2012 heb ik een digitale camera aangeschaft: een Sony Alpha 57: een crop (1,5) camera met translucent spiegel en een (naast de kitlens) 18-250 mm objectief. Een jaartje geleden schafte ik een 100mm macrolens aan.
In 2015 sloot ik mij aan bij de Foto Club Houten om inspiratie op te doen en ervaringen met andere clubleden uit te wisselen. Ik doe met de meeste opdrachten mee omdat dat je stimuleert om out-of-the-box te denken.
Ik heb eigenlijk geen uitgesproken voorkeur voor bepaalde fotografie, hoewel ik landschaps- en macrofotografie wel het leukste vind.
Ik bewerk mijn foto’s (en video’s) met het Adobe CS6 software pakket, plus Lightroom. Ik heb steeds meer plezier in het fotograferen zelf, maar het bewerken achter de computer vind ik minstens zo leuk en interessant.