Ben van Schijndel geboren in Rotterdam 1948. Lid van Fotoclub Houten sinds 2011 en ik woon in Wijk bij Duurstede.

Fotograferen doe in sinds mij 17e jaar en ben dus ‘opgegroeid’ in het analoge zwart-wit tijdperk met natte doka-technieken. Het duurde nog tot 1993 voordat mijn fotografie een herkenbare richting opging. Met mijn Minolta spiegelreflex bezocht ik alle moderne kantoorlocaties in Utrecht en omgeving. De belangstelling voor architectuur en architectuurfotografie was geboren! In 1998 werd ik door het Architectuurcentrum Aorta uitgenodigd om te exposeren in hun locatie Achter de Dom in Utrecht. Het waren geen gewone registraties van gebouwen viel iedereen op. Ik had fraaie architectuur gebruikt om bijzondere – zeg maar- abstracte foto’s te maken. Dat had ook te maken met mijn inmiddels ontwikkelde belangstelling voor abstracte kunst. Als fotograaf heb je dan wel een bijzondere uitdaging. Als een schilder zijn kwast pakt kan hij gaan voor een abstract of een figuratief schilderij. Voor een fotograaf is dat met zijn lens een heel ander verhaal…..
De oplossing vond ik door het kiezen van de juiste beelduitsnede én bij de kunststroming van het impressionisme. Hoe dat uitpakt heb ik in 2012 aan de fotoclub laten zien in mijn presentatie ‘Registratie of impressie’. Mijn Nikon D70 (later D7000)  met Nikkor 18-70 mm objectief was hier mijn trouwe partner. Hoewel ik ook andere fotografische onderwerpen oppak zoals natuur, mensen, landschap, humor en putdeksels is abstracte fotografie mijn hoofdstroom. Daarom was ik blij met de gelegenheid om in 2017 en 2018 in onze fotoclub twee themagroepen ‘Abstracte fotografie’ te mogen leiden. Dit heeft in 2019 geleid tot een prachtige expositie in het theater ‘Aan de Slinger’ te Houten.

Oh ja,  met mij Sony DSC-HX90V maak ik alle foto’s die staan in de door mij geschreven BloeiAlerts komen van het Nationaal Bomenmuseum Gimborn  (www.bomenmuseum.nl). Die verschijnen regelmatig als er bijzondere bomen in bloei staan.