Themagroep Voedsel-fotografie
Martin de Jong
Deelnemers: Marga, Margreet, Annie, Henk, Ben, Martin
Presentatie 24 september 2024
Beste allen,
Zoals beloofd een korte samenvatting van de eerste bijeenkomst.
1e bijeenkomst themagroep voedselfotografie, 20 februari.
Met onze wensen, de foto’s, de informatie en de komende presentatie komen we tot de volgende afspraken.
-we willen eten/drinken gebruiken voor het maken van een mooie foto (mooi gezegd door Ben)
-we willen leren hoe we deze foto’ s het beste kunnen maken
-we willen thuis doen wat thuis kan en samen aan het werk om van elkaar te leren en voor de gezelligheid. Henk heeft hiervoor de ruimte en stelt deze beschikbaar.
We richten ons op 3 onderdelen/onderwerpen:
1. het maken van een macro of minimalistische afbeelding.
Een ieder kiest hiervoor een ingrediënt
De foto wordt gemaakt voor 11 april.
2. een stilleven rondom het thema.
Het persoonlijk gekozen ingrediënt is in het stilleven duidelijk zichtbaar.
Het maken van het stilleven oefenen/maken we op donderdag 11 april om 13.00 uur bij Henk thuis.
Voor de opstelling zoals je deze wilt maken, nemen we materialen van huis mee.
3. kunstzinnige voedselfotografie
waarbij ook weer het persoonlijk gekozen ingrediënt duidelijk zichtbaar is.
Deze opstelling oefenen/maken we op donderdag 30 mei, 13.00 uur bij Henk. Ook hiervoor nemen we materialen van huis mee.
Zo heeft maakt een ieder 3 foto’s (totaal 3 foto’s x6 personen = 18 foto’s voor de presentatie).
De foto’s zijn juli klaar zodat Martin kan beginnen met het maken van de presentatie.
Tijdens de presentatie geeft Martin de aanwezige clubleden
-informatie over voedselfotografie
-vertelt hij over het proces van deze themagroep
-zorgt hij voor een logische en voor de toehoorders zeer smakelijke presentatie van de ‘waren/gerechten’.
Wat wij daarvoor moeten aanleveren horen we vast nog van Martin.
Nog een goede tip: voor het fotograferen van een ingrediënt is de beroemde Ikea zwarte spiegelplaat minder geschikt.
Beter werkt een leisteen plaat (via Bol of bij de Action te koop)
Met een hartelijke groet van Margreet.
————————————————————————-
Opzet: nader te bepalen
Inleiding:
Foto’s maken van eten. Hoe eenvoudig kan het zijn zou je zeggen. Toch blijkt het vaak veel moeilijker dan het lijkt. Je wilt immers niet alleen een mooie compositie, maar de belichting moet ook (bijna) perfect zijn en het moet er zo uit zien dat de kijker je gerecht wil eten. Hoe we dat kunnen doen gaan we de komende maanden leren.
Techniek:
Het is belangrijk dat je de focus in je foto op het juiste onderwerp legt. Zorg er daarom voor dat de aandacht naar het belangrijkste of lekkerste onderdeel van het gerecht gaat. Beperking is hier meester en hoe meer je in je foto wilt stoppen hoe moeilijker het is om dat wat je wilt laten zien het middelpunt te laten zijn. Maak daarom niet een foto van je hele ontbijttafel wanneer het om dat ene beschuitje met hagelslag en een glas koffie gaat. Zorg er tenminste voor dat je bord wel scherp is, maar de achtergrond onscherp. Nog beter: haal alle overbodige ontbijtspullen weg.
Tips:
• Fotografeer alleen vers eten
Je wilt dat je voedselfoto er zo aantrekkelijk en smakelijk mogelijk uitziet. Zorg er daarom voor dat fruit wat in je foto wilt vastleggen zo vers mogelijk is. Alle vlekjes en ongerechtigheden zijn tenslotte te zien. En stof die appel ook even af. Wanneer je foto’s wilt maken van voedsel wat warm wordt opgediend, zorg er dan voor dat het goed heet is op het moment dat je het op tafel zet. Het koelt tenslotte sneller af dan je wilt en het begint er vaak al snel minder aantrekkelijk uit te zien. Dit speelt vooral bij sauzen. In de professionele voedselfotografiewereld wordt vaak gewerkt met nepeten, maar daarvoor heb je speciale ingrediënten nodig. Hieraan gaan we geen aandacht besteden.
• Gebruik zoveel mogelijk daglicht
Voedsel ziet er over het algemeen het lekkerste uit bij gewoon daglicht. Daarnaast wil je bij voorkeur geen harde contrasten. Daarom maak je als het even kan gebruik van subtiel daglicht. Dat gaat het beste naast een raam wanneer het buiten licht bewolkt is. Met een reflectiescherm kun je het licht wat binnenkomt over je compositie verdelen. Daardoor krijg je zachtere schaduwen, worden de kleuren mooier en komen details beter uit. Wil je toch kunstlicht gebruiken, houd er dan rekening mee dat dit niet altijd de passende kleurtemperatuur heeft en dat het gebruik kan een flitser snel leidt tot hard licht en ongewenste contrasten. Met een instelbaar daglichtlampje zoals van Lume-Cube of Ulanzi lukt het vaak wel.
Het mooiste licht heb je misschien wel wanneer je buiten fotografeert. Zorg er dan wel voor dat het directe volle zonlicht niet op het eten schijnt, want dit zorgt voor harde contrasten. Fotografeer in de schaduw en als het even kan onder een boom. Dan kun je gebruik maken van de stralen die door het bladerdek worden gefilterd.
• Experimenteer met compositie en perspectief
Je kunt je voedselfoto vanuit verschillende hoeken vastleggen. Meestal zie dat de foto schuin boven het gerecht is gemaakt, maar recht van voren of van boven kan ook een prima foto opleveren. Verder kun je de nadruk leggen op bepaalde details door het onderwerp apart te verlichten en door te spelen met de scherpediepte.
Hoe je je bord opmaakt hangt af van perspectief wat je kiest. Als je, zoals bij vaak een hamburger, de foto op ooghoogte neemt, zorg er dan voor dat de lagen goed zichtbaar zijn en de belangrijkste onderdelen vooraan staan. Op die manier kun je diepte creëren. Wanneer je één centraal onderwerp hebt, zoal een pizza, dan is het maken van een foto van boven (flat-lay) een prima optie. Stel je compositie zo samen dat alles goed zichtbaar is.
Verder is het belangrijk dat de kleuren en het uiterlijk van de accessoires passen bij het hoofdonderwerp. Maak ze ook niet zo groot dat ze het hoofdonderwerp overheersen.
Verder gelden dezelfde regels als bij het fotograferen van landschappen of welk ander onderwerp. Hoewel het bij sommige composities prima werkt wanneer het onderwerp in het midden staat kun je dan ook prima gebruik maken van de regel van derden, de gulden snede, de fibonacci spiraal en diagonalen.
• Speel met beweging:
Wil je een mooi opgemaakt diner vastleggen, dan wil je een zo schoon mogelijk beeld creëren. Maar je kunt ook de bereiding vastleggen. Denk daarbij aan het strooien van kaas op een pizza of wat bloem naast een pas gebakken brood. Je kunt daarin niet creatief genoeg zijn.
• Negatieve ruimte:
Zoals met elke vorm van fotografie moet de foto in balans zijn, rust uitstraalt en een schone indruk geven. Zo kun je het gevoel creëren dat het afgebeelde voedsel lekker smaakt. Wat daarbij ook helpt is dat er voldoende vrije ruimte rondom je onderwerp is een bepaalde sfeer creëren. Dat geeft je de ruimte om te spelen met de ondergrond- en achtergrond. Zo zal een stenen ondergrond een ander gevoel geven dan eentje van donker hout. Zorg er ook voor accessoires die bijdragen aan het gevoel wat je wilt overbrengen. Denk aan servetten, glaswerk kruiden enz.
Ook de achtergrond speelt een belangrijke rol in je compositie:
Daar kun je kiezen voor kleuren in dezelfde tint maar ook voor een kleurcontrast.
Door te kiezen voor kleuren in dezelfde tint of voor een kleurcontrast, kun je je foto een heel andere sfeer meegeven.
https://www.flickr.com/search/?text=food%20photography
https://www.flickr.com/search/?text=voedselfotografie
https://www.werkaandemuur.nl/nl/beeldmaker/Laura-van-Driel/50430
https://www.kamilekave.com
https://www.davidloftus.com
https://duncandefey.com (een heel andere benadering)
https://yessicaduque.com
https://www.dorothy-porker.com
https://remkokraaijeveld.com
En natuurlijk de kookboeken die je in de kast hebt staan.